Amazon, Ebay, AliExpress, łatwość wykorzystania lokalnych marketplace’ów czy budowa własnych serwisów internetowych na krajowych domenach – wszystko to sprawia, że coraz częściej polscy przedsiębiorcy decydują się na aktywną sprzedaż na rynkach zagranicznych. Jak obniżyć ceny przesyłek międzynarodowych wysyłanych z Polski?
Koszty działalności transgranicznej są spore – stąd powszechne dążenie do tego, by możliwie maksymalnie obniżać ceny przesyłek zagranicznych przy zachowaniu jakości obsługi oraz funkcji zapewnianych przez firmy przewozowe. Warto zwrócić uwagę na trzy fundamenty, dzięki którym wysyłka przesyłek za granicę może być znacznie tańsza.
Sposób 1. Porównanie cen i wykorzystanie internetu
To dziś baza niezbędna do optymalizacji kosztów wysyłek. Internet umożliwia nie tylko szybkie zamówienie kuriera, ale przede wszystkim dogłębną analizę warunków, cen, możliwości podjęcia przesyłki. W sytuacji, gdy firmy szukają bieżących, możliwie najkorzystniejszych warunków, analiza cenowa przynajmniej kilku firm kurierskich jest kluczowa dla prawidłowej polityki kosztowej. Warto zwrócić uwagę na model działania e-commerce: za przesyłki międzynarodowe płaci kupujący, więc w interesie sprzedawcy jest możliwie najkorzystniejsze obniżenie kosztów tak, by oferta była w pełni atrakcyjna.
Szybkie sprawdzenie cen przesyłek zagranicznych – np. przez serwis KurJerzy.pl – pokazuje, że różnice ofert poszczególnych firm kurierskich mogą być znaczące. Planując np. wysyłkę do Szwecji – o standardowych wymiarach i wadze 12 kg – można liczyć na propozycję UPS na pułapie 106 zł oraz konkurencyjną, która okazuje się… o 33 zł droższa. To kilkadziesiąt proc. wartości, które pokazuje, jak istotne jest sprawne porównanie cen przez internet. Niezależnie więc, czy ulubioną firmą jest DPD, UPS, GLS, DHL – zamówienie kuriera bez analizy może okazać się kosztowne.
Sposób 2. Dbałość o szczegóły techniczne
Firmy kurierskie zacierają – w sensie symbolicznym – ręce wiedząc o tym, jak nieuporządkowani bywają ich klienci. Paczka, którą odbiera kurier bywa nieodpowiednio opisana: dotyczy to np. zaniżonej wagi, nieprawidłowego wymiaru czy niewłaściwego zabezpieczenia przesyłki. Wszystko to – zgodnie z regulaminami podpisywanymi przez nadawców – bywa pretekstem do tego, by doliczać dodatkowe koszty obsługi paczki. Tylko podczas przesyłki w Polsce może przełożyć się to na kilkudziesięcioprocentowy wzrost kosztów. Jeśli paczka adresowana jest do innego kraju, wydatki – za opieszałość i błędy – będą jeszcze wyższe. Stąd tak istotne jest poprawne wypełnienie dokumentów przewozowych, deklaracji wartości oraz wymiarów oraz inne detale techniczne. W tym przypadku kurierski diabeł tkwi w szczegółach, a ich ignorowanie przekłada się na zawyżone koszty wysyłek zagranicznych. Można je dość szybko ograniczyć.
Sposób 3. Magazyn zagraniczny jako alternatywa dla polskiego
Optymalizacja kosztów w logistyce międzynarodowej może mieć jeszcze jeden aspekt. W sytuacji, gdy przesyłki transgraniczne to głównie lekkie paczki – jak pokazują badania stanowią one ok. 80 proc. wolumenu – warto zastanowić się nad polityką magazynowania towarów. Gdy sklep internetowy działa w Polsce, ale zdecydowaną większość towarów zagranicznych sprzedaje np. w Niemczech, rozważyć można utworzenie tam własnego, nawet niewielkiego magazynu – również w ramach outsourcingu – by czas doręczenia towarów przyspieszyć, a koszty doręczenia – zredukować. Jak wygląda to w praktyce? Testując ponownie platformę KurJerzy.pl i zakładając paczkę o wymiarach 54x40x50 cm i wadze 10 kg, jej cena minimalna w Polsce to ok. 23 zł. Gdy jednak przesyłka będzie miała zostać nadana z Polski, ale trafić do adresata w Niemczech, koszt doręczenia rośnie do 81 zł. Tymczasem koszt kuriera w Niemczech, przy odległości 250 – 400 km to 0,8 Euro/km. Zakładając 300 km dystansu to ok. 24 Euro, a więc cena porównywalna z polską – czas doręczenia będzie jednak znacznie szybszy.